Ako dijete školske
dobi ima poteškoće u razvoju, često zna govoriti da ne voli školske udžbenike.
Poteškoće koje učenik može imati različite su; teškoće s čitanjem, pisanjem,
računanjem, razumijevanjem pročitanoga, sažimanjem, prisjećanjem… Nerijetke su
i specifične teškoće, poput disleksije, disgrafije, diskalkulije, ADD i ADHD
sindroma, oštećenja sluha, poremećaja iz spektra autizma ili smanjenih
kognitivnih sposobnosti.
Kako bismo školu
učinili ugodnim i poticajnim okruženjem za učenike s teškoćama u razvoju, pripremili
smo novu generaciju udžbenika.
Učenici s teškoćama u razvoju integrirani su u redoviti sustav školovanja u
osnovnim i srednjim školama te imaju pravo na primjereni program. Sada
se mogu koristiti udžbenicima koji izgledom i sadržajem nalikuju standardnim
udžbenicima, ali su grafički, jezično i sadržajno prilagođeni.
Učenici s teškoćama u razvoju ne vole i ne žele se razlikovati od svojih
vršnjaka po udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima kojima se koriste u
nastavi. Slijedom Smjernica za građu laku za čitanje, Alfa je izradila
udžbenike s grafičkom, jezičnom i sadržajnom prilagodbom za učenike redovitoga
program uz individualizirane postupke i učenike redovitoga program uz
prilagodbu sadržaja i individualizirane postupke prema Pravilniku o osnovnoškolskom i srednjoškolskom obrazovanju učenika s
teškoćama u razvoju.
Važno je istaknuti da je Republika Hrvatska 8. studenog 2018. godine potpisala Ugovor
iz Marakeša o pravima na pismenost i pravima na prilagodbu prema građi laganoj
za čitanje i razumijevanje.
Udžbenici s prilagodbama tehnički se razlikuju od standardnih po vrsti papira
(papir većeg kontrasta pogodan za pisanje), po tome što su radnog karaktera (i
u predmetnoj nastavi) i po identifikatoru na hrptu s oznakom PRILAG.
Stručnjakinje Željka Butorac, prof. logoped. i Željka
Blažinović, prof. logoped. provele su jezičnu i sadržajnu prilagodbu. Na
unutarnjoj je naslovnici istaknuta svrha udžbenika ovim tekstom:
Udžbenik je namijenjen učenicima kojima je određen primjereni program
osnovnog odgoja i obrazovanja.
Uvažena je preporučena tipografija veličine 13 do 14 točaka, tekst je lijevo
poravnat sa širokim marginama i preporučenim proredom. Prored u zadatcima s
nadopunjavanjem / samostalnim pisanjem iznosi 2.0. Bitni su pojmovi masno
otisnuti u cilju boljega uočavanja razlika i sličnosti. Sadržajna prilagodba
odnosi se na smanjenje opsega zadataka, vokabulara, smanjivanje broja rečenica
i uporabu jednostavnije sintakse.
SADRŽAJNI DIO UDŽBENIKA
RADNI DIO UDŽBENIKA
U Alfinim udžbenicima
s prilagodbama uvažene su sve smjernice i upute o načinu i obliku
individualiziranih postupaka u radu (jednostavna i precizna informacija,
pojašnjenje nepoznatih pojmova, manji broj zadataka, jednostavnija pitanja,
veći prostor za odgovore, podsjetnici).
Vjerujemo da će ovi udžbenici pomoći nastavnicima u radu i omogućiti učenicima s
teškoćama u razvoju da s lakoćom uče i rade, a udžbenike ne skrivaju od ostalih
u strahu da su drugačiji.
RAZREDNA NASTAVA
PREDMETNA NASTAVA